mechanik samochodowy
strona główna
mechanik samochodowy
V-MECH | Kwiatowa 3, 86-065 Łochowo. Tel: 662 338 337 E-mail: serwis@v-mech.pl
samochody motocykle diagnostyka zawieszenie rozrząd hamulce
konserwacja oleje i smary opony tłumiki zobytkowe wynajem
 
HAMULCE

    Nasze bezpieczeństwo na drodze zależy od poprawnej pracy hamulców, jednak wiedza ta często ogranicza się do grubości okładzin hamulcowych. Jest to zaledwie jeden ze wskaźników potrzebnych do oceny oczekujących nas nakładów w związku z bezpieczeństwem. Statystycznie pokonujemy autem coraz więcej kilometrów rocznie oraz mamy do dyspozycji lepsze materiały i możliwości konstrukcyjne. Do lamusa odeszła już trwałość hamulców na poziomie wymiany okładzin co 10.000km wraz z przetoczeniem bębnów. Dzisiejsze hamulce obsługiwane powinny być nieco inaczej.

    Popularne hamulce tarczowe, z pozoru proste i bezawaryjne, przysparzają często nieoczekiwanych problemów w związku z niewłaściwą obsługą lub całkowitym brakiem ich obługi (uszkodzone uszczelnienia, zacierające się tłoczki, niewłaściwa regulacja hamulca ręcznego lub zatarte linki/dźwigienki, zacierające się prowadnice zacisku, niedostateczna grubość tarczy, skorodowane i łuszczące się fragmenty powierzchni tarczy itp.)




 Oferujemy:
    - nowe podzespoły BREMBO, BOSCH, TRW, GIRLING, ATE -
      producentów/dostawców pierwszego montażu aut, a tym samym tańsze niż
      w ASO i o sprawdzonej i bezdyskusyjnej jakości. Również jako zamienniki
      do innych marek samochodów:
    - klocki,
    - tarcze,
    - szczęki,
    - bębny,
    - linki,
    - przewody hamulcowe elastyczne,
    - przewody hamulcowe sztywne/miedziane na wymiar,
    - płyny hamulcowe,
    - pompy hamulcowe itp.

 Usługi:
    - ocena zdatności ukł. hamulcowego,
    - wymiana klocków, tarcz hamulcowych,
    - wymiana/regulacja/naprawa hamulców bębnowych,
    - regulacja/naprawa hamulca postojowego/ręcznego,
    - naprawa/regeneracja zacisków hamulcowych,
    - wymiana elastycznych przewodów hamulcowych
    - naprawa/wymiana sztywnych przewodów hamulcowych,
    - regulacja/naprawa regulatorów tylnej osi,
    - wymiana płynu hamulcowego,
    - naprawa elektronicznych układów ABS,
    - modernizacja/przeprojektowywanie/wzmacnianie specjalnych układów
      hamulcowych.

Generalną regułą użytkowanych obecnie konstrukcji układów hamulcowych jest:
- trwałość klocków ok. 60 tys.km  (30-100 tys.km zależnie od stylu/warunków jazdy i zastosowanych materiałów)
- trwałość tarczy hamulcowej (minimalna grubość) 2x komplet klocków. ok. 120 tys.km (60-200 tys. km)
- trwałość hamulców bębnowych (szczęki oraz bębny) ok. 120 tys.km
- płyn hamulcowy - wymiana co 2 lata.
- przewody hamulcowe elastyczne - wymiana co 5-6 lat.
- przewody hamulcowe sztywne/stalowe - ocena antykorozji co rok.

Znając powyższe zasady bezpiecznej eksploatacji hamulców, nie ma więc potrzeby toczenia tarcz, czy bębnów. Wyjątkiem mogą być niewielkie uszkodzenia mechaniczne lub odkształcenia/skrzywienia od temperatury (najczęściej skutek wpadnięcia rozgrzanymi hamulcami w kałużę lub słabej jakości taniego materiału).

Przy źle obsługiwanych hamulcach bębnowych nierzadkim przypadkiem jest schemat:

1+2= :(

gdzie:
1 - zużyte bębny ponad dopuszczlną średnicę (niezależnie przetaczane lub nie)
2 - szczęki (nowe) niewiadomego pochodzenia w tolerancji "budowlanej"
:( - wypadające tłoczki = wyciek płynu (najczęściej gwałtowny w przypadku awaryjnym) = ... brak hamulców

Przy obsłudze hamulców, obok hamulca zasadniczego/hydraulicznego/nożnego,  nie należy zapominać o obsłudze hamulca ręcznego. Często przyczyną jego nieprawidłowości jest nie tylko uszkodzona, nieprawidłowo ułożona, czy skorodowana linka, ale również nieprawidłowo pracujący samoregulator w przypadku hamulców bębnowych. Klasyką już można by nazwać nieprawidłowo obsługiwane lub wręcz źle zmontowane (głównie w samochodach Opla) mechanizmy regulatorów luzu szczęk hamulcowych.
Konieczne jest też stosowanie odpowiednich materiałów pomocniczych przedłużających prawidłową pracę (past miedzianych, smarów ceramicznych wysokotemperaturowych, smarów montazowych tłoczków itp.). Stosowanie szlifowania do "dopasowywania za dużych" klocków hamulcowych do źle oczyszczonych zacisków hamulcowych jest niedopuszczalne! Rzadko oznacza to również podłej jakości zamiennik. Podobnie ma się szlifowanie krawędzi nadmiernie zużytego bębna ze zniszczeniem "przy okazji" powierzchni ciernej bębna - "bo nie można zdjąć bębna "... jak się nie wie jak zluzować samoregulatory...

Reasumując: bezawaryjność, skuteczność i zmniejszona liczba PRAWIDŁOWEJ obsługi z zastosowaniem dobrej jakości materiałów z powodzeniem obniża również koszt/km.

PAMIĘTAJ!:

NOWE OKŁADZINY CIERNE (klocki, tarcze, szczęki, bębny) WYMAGAJĄ DOTARCIA ABY OSIĄGNĄĆ PEŁNĄ SKUTECZNOŚĆ HAMOWANIA!
Okres pierwszego docierania to ok. 150-300km, całkowite docieranie może zająć nawet kilka tys. km.
Delikatne docieranie, bez gwałtownego nieuzasadnionego przegrzewania i zdzierania okładzin w tym okresie zaprocentuje wydłużeniem trwałości oraz bardzo dużą skutecznością hamowania!

czynne od poniedziałku do piątku  w godz. 8.00 - 17.00
inne terminy po uzgodnieniu telefonicznym
v-mech v-mech

Copyright
© 2012 Piotr Michniewicz, wszystkie prawa zastrzeżone.