mechanik samochodowy
strona główna
mechanik samochodowy
V-MECH | Kwiatowa 3, 86-065 Łochowo. Tel: 662 338 337 E-mail: serwis@v-mech.pl
samochody motocykle diagnostyka zawieszenie rozrząd hamulce
konserwacja oleje i smary opony tłumiki zobytkowe wynajem
 
OLEJE I SMARY

    Środki smarne stosowane w mechanice nie tylko umożliwiają współpracę mechanizmów, ale również obniżają coraz bardziej współczynnik tarcia (tym samym zużycia paliwa), zwiększają trwałość i niezawodność urządzenia, a także zabezpieczają antykorozyjnie (np. również płyn hamulcowy w układach hydraulicznych hamulców - zalecana wymiana co 2 lata), zwiększają przewodność elektryczną/cieplną lub zabezpieczają przed zapieczeniem od temperatur (smary miedziowe, ceramiczne, syntetyczne).
    Rozwój techniki i wzrost mocy silników pozwala na pełniejsze wykorzystanie  nowych syntetycznych środków smarnych. Ich zamiana na tańsze i mniej efektywne np. półsyntetyczne (mimo, że świetne w swojej klasie) może skutkować tylko pozorną oszczędnością.
Przykładowo - standardowo spotykane w samochodach osobowych przeglądy okresowe z wymianą oleju syntetycznego (np. 0W30, 5W40) i filtrami co 30 000km lub co 2 lata, dla oleju półsyntetycznego (np. 10W40) mogą zostać skrócone do 15 000km lub 1 roku!
W takim wypadku "oszczędność" ze stosowania nieco tylko tańszego oleju na rzecz dwokrotnie częstszych wymian jest już dyskusyjna.



 Oferujemy:
    - przeglądy okresowe zgodnie z wymaganiami producenta pojazdu,
    - oleje renomowanych firm MOBIL, CASTROL, SHELL, TOTAL, ELF,
      LOTOS, MOTUL i in.,
    - filtry olejów silnikowych i skrzyń biegów i in.,
    - smary półpłpłynne do układów centralnego smarowania,
    - smary stałe,
    - smary miedziowe,
    - smary ceramiczne,
    - smary teflonowe, syntetyczne, bezbarwne itp.,
    - smary do łańcuchów.

 Usługi:
    - wymiany oleju i filtrów,
    - czyszczenie fitrów wielorazowych,
    - naprawa filtrów siatkowych,
    - smarowanie smarem stałym zawieszeń (na tzw. kalamitki).

Pamiętajmy, że o ile w starszych konstrukcjach przewidziane w ekploatacji były tylko oleje mineralne i zastosowanie nowej generacji olejów mineralnych lub pólsyntetycznych pozwoli na znacznie lepsze "samopoczucie" naszych mechanicznych pupili, szczególnie zimą (łatwiejszy rozruch, mniejsze zużycie akumulatora, rozrusznika, paliwa), to odwrotne stosowanie w nowoczesnych silnikach może być dla pojazdu szkodliwe.

Stosowanie różnych gatunków olejów w naszych warunkach klimatycznych pozwala na dość dużą swobodę. Nie należy jednak zapominać o zasadzie niedopuszczalnego zastępowania mineralnych środków smarnych (lub półsyntetycznych/mineralno-syntetycznych), środkami w pełni syntetycznymi. Ma to bezpośredni związek z twardnieniem uszczelnień gumowych i wypłukiwanie szlamów i in. związków mineralnych odkładających się w trakcie eksploatacji. Po dłuższym okresie eksploatacji  w oparciu o środki ze związkami mineralnymi i zastąpieniu ich syntetycznymi może być konieczna wymiana wszystkich uszczelnień.

Wymieniamy przykładowo oleje:
Syntetyczny (np.0W40) -> półsyntetyczny (np. 10W40 -> mineralny (np. 15W40)
Mineralny -> półsyntetyczny ->STOP (dalej już nie wolno syntetycznych!)

Niektóre konstrukcje wymagają szczególnych olejów, np. do pompowtryskiwaczy w silnikach diesla. Atestacja różnych dostawców przez producenta jest wówczas konieczna i stosowanie innych "zamienników" może być i ryzykowna, i kosztowna (remont ukł. pompowtryskiwaczy), szczególnie gdy zamienny olej nie jest z grupy syntetycznej. Przykładem niech tu będzie popularna grupa Volkswagena (VW, Audi, Skoda, Seat). Kupno z drugiej ręki tego rodzaju silnika na oleju innym niż syntetyczny, powinno zapalić u kupującego conajmniej 2 czerwone lampki ostrzegawcze.
    Podobnie jest z wyczynowymi lub sezonowymi jednostkami (np. motocykle, czy coraz popularniejsze quady). Środki smarne są tu niezwykle podobne do samochodowych, jednak cechujące się inną grupą dodatków. Mają one często krótszą trwałość, ale oferują wyższe osiągi. Tu dedykowane są też oddzielnie oleje do silników dwusuwowych i czterosuwowych oraz przekładni i sprzęgieł mokrych.
.
czynne od poniedziałku do piątku  w godz. 8.00 - 17.00
inne terminy po uzgodnieniu telefonicznym
v-mech v-mech

Copyright
© 2012 Piotr Michniewicz, wszystkie prawa zastrzeżone.